Vårmöte 2015

Vi var ett 40 tal medlemmar som deltog på årets vårmöte. Klubben ordförande höll i taktpinnen hela kvällen. Kvällens första punkt var den ekonomiska redovisningen som presenterades av kassör Christer Fors. Han informerade bla att vår ekonomi följer budgeten samt att kontokrediten har börjat att nyttjas, så som aviserats sedan tidigare.

Information gavs sedan för pågående projekt..

• Nya området i söder
  • Passersystem
  • Ny toalett

Av detta kan sammanfattas att området är i princip färdigbyggt. Styrelsen kommer inom kort att kalla samma bygg-kön för ge förutsättningarna för en sista slutetapp. Mötet beslutade om utökat budgetutrymmer för det nya passersystemet med en kortläsare så att vi slipper stiga ur bilen vid in/ut passering genom grinden. Systemet beräknas implementeras innan sommaren. Iordningställandet av toaletten kommer att påskyndas under våren, ett oförutsatt tillståndsförfarande av Trollhättans stad har försenat detta arbete något.

Arbetsgrupperna redogjorde för arbeten som utförts eller kommer att påbörjas.

Vid årsmötet 2014 presenterades en idé till en ny klubblokal placerad ute på södra piren  som mötet tyckte var bra att arbeta vidare med och en kalkyl av detta presenterades nu. Kalkylen som gjorts av en stor byggjätte gav en fingervisning på vilken nivå man hamnar av en sådan här arkitekt ritat byggnad med full entreprenad, i princip som en nyproducerad villa idag. Det som klubben får ta ställning till inför en sådan här eventuell satsning är kanske  de möjligheter såsom uthyrning för privata högtidskalas, kanonfint landmärke, kanske lockar övriga familjemedlemmar till verksamhet i lokalen då “gubbarna” grejar med båten, fin konferensanläggning för interna kurser/verksamheter etc. Mötet ansåg att vi går vidare och skalar av den presenterade kalkylen på kostnader som vi egentligen inte har eller kan göra billigare med egen arbetskraft,

I år var det ovanligt många motioner som lämnats in, hela tre stycken.

1. Förvärv av markområden i söder
  2. Ny maskinhall
  3. Ny klubblokal

Alla handlade också om stora investeringar för klubben varvid samtliga hänsköts till styrelsen att bereda mer inför kommande investeringsbeslut på årsmötet. Det mötet ansåg mest angeläget i närtid att prioritera var  ny maskinhall. En annan av motionerna var en utbyggnad av befintlig klubblokal som ett alternativ till en helt ny ute på södra piren. Motionen innebär att dagen klubbmodul skulle växa 6m mot kranen samt 3m mot hamnen med inglasad veranda i botten samt något större värmestuga. Andra våning blir en stor yta att inreda efter behov.

Klubblokal vy norr Klubblokal vy öster

Efter detta tog valberedningens ordförande ordet och kunde stolt meddela att vi har en kandidat till kassörsposten inför årsmötet.

Därefter behövde mötet en paus där Jan Tallberg hemmagjorda mackor smakade bra.

Del 2 startade med att besluta om våra avgifter för nästa år. I princip oförändrade avgifter för medlemmarna föreslogs. En ny avgift som beslutades var att inför en kö-avgift för uppläggningsplats på båtgården.

Arne Bohman redogjorde som vanligt från båtförbundet och västkustkretsen på ett förtjänstfullt sätt.

Vid pennan

Ingemar Fors